Veiligheid
Veiligheid van zorg
Veiligheid voor cliënten is vanzelfsprekend een belangrijk onderdeel van onze zorgverlening. Samen met cliënten en hun naasten maken wij de afweging welke risico's verantwoord zijn. Het welzijn van de cliënt staat hierbij altijd centraal. Gegevens over het toedienen van medicijnen, de inzet van vrijheidsbeperkende maatregelen en gezondheidsrisico's als decubitus, worden systematisch verzameld en geanalyseerd zodat wij ervan leren en kunnen verbeteren.
Medicatie
Binnen ZGAO is een medicatie werkgroep actief waarbij een apotheker betrokken is. Jaarlijks komt de werkgroep twee keer samen. Ook zijn er op het gebied van medicatieveiligheid drie keer interne audits uitgevoerd. De resultaten uit deze audits zijn besproken met de teamleiders, medewerkers en in de medicatiewerkgroep. Waar nodig is extra scholing ingezet of zijn verbeteringen doorgevoerd.
Onvrijwillige zorg
Onze visie is dat onvrijwillige zorg, waaronder vrijheidsbeperking, een uiterste noodgreep is. Vormen van onvrijwillige zorg worden alleen ingezet als er sprake is van ernstig nadeel voor de cliënt of zijn omgeving. En toepassing vindt dan ook alleen plaats als er geen alternatief is én in overleg met de familie. Het welzijn van de cliënt, daar gaat het om. De ingezette onvrijwillige maatregelen worden met de cliënt of diens vertegenwoordiger geëvalueerd.
Decubituspreventie
Sinds mei 2020 heeft ZGAO een wondverpleegkundige die decubitus bij cliënten monitort en bijhoudt. Deze verpleegkundige ondersteunt de aandachtsvelders (medewerkers die continu aandacht vragen voor dit onderwerp bij collega’s) en geeft ook scholing.
Melding incidenten cliënten
Incidenten in de cliëntenzorg worden direct gemeld en door de teamleider besproken met de betrokken medewerker. In beide huizen komt maandelijks de Melding Incidenten Commissie (MIC) bijeen om de meldingen te analyseren, eventuele trends te bespreken en het management te adviseren over verbetermaatregelen. Indien mogelijk worden direct verbetermaatregelen genomen. Bij calamiteiten of incidenten die zich herhalen, wordt een oorzaakanalyse gedaan op basis van de Prisma methode. Hierbij worden betrokken medewerkers en de cliënt of zijn vertegenwoordiger geïnterviewd. Zo worden oorzaken achterhaald en treffen we maatregelen aan de bron. In het MIC beleid is vastgelegd in welke situaties een Prisma analyse uitgevoerd dient te worden.